Muziekles en motivatie


Het is een situatie die veel ouders bekend zal voorkomen: je wilt je kind graag een muzikale opvoeding geven, maar het lijkt je dochter geen bal te interesseren. Of je zoon haakt na 3 maanden af. Daar zit je dan, met een duur instrument ongebruikt in de kast en een illusie armer. Wat kun je doen?

Het dilemma schuilt erin dat je je kind niet kunt dwingen iets leuk te vinden. Je wilt je kind toch geen tegenzin aankweken bij het edele pianospel? Maar geheel vrijwillig gaan maar weinig kinderen naar muziekles. Er zit maar een ding op: het moet gewoon, net als afwassen. Maar er is veel wat je als ouder kunt doen om het leuk te maken.

Ten eerste moet je jezelf afvragen waarom die muzikale opvoeding zo belangrijk is. Zit je soms zelf met onvervulde ambities? Daar gingen we onze kinderen toch niet mee opzadelen hé? Of is muziek zo’n belangrijk deel van je leven dat je dat dolgraag aan je kind wilt meegeven? Dan luister je vast vaak naar CD’s, je gaat misschien naar concerten en je hebt nog je oude klarinet op zolder liggen. Laat je kind dan ook naar jouw muziek luisteren. Ga samen naar concerten. En haal die oude klarinet uit het stof en speel. Je kind zal niet van de ene dag op de andere smeken om op fagotles te mogen, maar zo wordt het zaadje wel gezaaid. Een simpel recept is zingen. Op de fiets, bij het slapengaan en onder de afwas. Als je samen zingt leg je de basis voor goed samen musiceren en een zuiver gehoor. Er zijn trouwens nog veel meer redenen om muziekles serieus te nemen: het positieve effect op taal, rekenen en abstract denken is inmiddels lang en breed bewezen (klik hier naar extern artikel).

Dan wordt het tijd om de motivatie van je kind onder de loep te nemen. Kinderen kunnen om uiteenlopende redenen naar muziekles willen. Bijvoorbeeld om hun ouders goedkeuring te verdienen of hun vriendjes te imponeren. Of omdat ze iets gehoord hebben en denken “dat wil ik ook kunnen!” Als er voldoende interesse is om het eerste jaar door te komen, dan is de basis gelegd. En kinderen die regelmatig bezig zijn met muziek downloaden van internet zijn al actief met muziek bezig. Als het kind echt geen enkele interesse heeft, dan zal dit project falen. Maar als er maar een beetje animo is, dan zal het best lukken.

Bij de keuze van een instrument is het belangrijk om een instrument te kiezen waar je muzikaal alle kanten mee op kunt. Een blokfluit heeft een veel beperkter repertoire dan een dwarsfluit. Maar het belangrijkste is samen met je kind een instrument te kiezen. De meeste instrumenten hebben wat je noemt nogal een zure-appel gehalte. Voordat het echte muziekmaken begint, moet je heel wat techniek onder de knie krijgen.

Dan is het tijd om naar de muziekschool te stappen. Er zijn ook veel docenten met een prive-praktijk, ze zijn bekend bij de instrumentenwinkel. Docenten zijn er in veel soorten en maten. Je hebt ze nog steeds, pianojuffen die de ene na de andere etude oplepelen omdat ze het idee verafschuwen de leerling te moeten entertainen. Maar er zijn meer docenten die hun leerlingen enthousiast maken, meespeel-CD’s maken, concerten organiseren en de leerlingen in bandjes en ensembles laten spelen. Je hebt zelfs docenten die de muziekbeleving van het kind als uitgangspunt nemen en spelen wat het kind aandraagt, en het daarmee leert improviseren en muziek schrijven. Als je de muzikale opvoeding van je kind serieus neemt, dan praat je hierover met de docent, of je neemt een proefles waar je zelf bij bent.

Bij docenten met een prive-praktijk kun je altijd instappen als ze plaats hebben. Bij muziekscholen begin je kort na het begin van het schooljaar en je tekent voor een jaar in. De muziekscholen organiseren in het voorjaar vaak open dagen, en je kunt je daar ook inschrijven. Geen slecht idee, want in september zijn ze vaak vol.

Muziekzaken verhuren vaak instrumenten. Zo kun je de aanschaf van een duur instrument uitstellen.

Wanneer je kind naar de middelbare school gaat, krijgt het minder tijd en een andere smaak in muziek. Hierdoor wil hij of zij niet meer naar les. Schakel over naar een ander instrument of accepteer de veranderingen. Maar verkoop het instrument niet. Vaak wordt die oude saxofoon of trompet bij het aanbreken van de volwassenheid weer uit het vet gehaald om aan een tweede leven te beginnen.

Maarten Visser 2005
(1) http://www.menc.org/information/advocate/facts.html